Docent: Maartje de Jong

2e jaar: in dit jaar heb ik veel gewerkt aan mijn samenwerking skills. Mijn ontwikkeling hierin was duidelijk te zien aan de toon die ik voor andere mensen had. Ook ben ik dit jaar erg vooruitgegaan met het nuttig tijdgebruik en de interpunctie.

Docent: Mara Rosendahl

3e jaar: Ik heb mezelf twee doelen aan het begin van het jaar gegeven: 1, werk net en niet afraffelen neem de tijd 2, zorg ervoor dat je altijd een plan b hebt. Mijn eerste doel is dit jaar gelukt. Ik ben vaak bezig geweest met een logboek zodat je weet wanneer iets af moet, dit was voor mij prettig omdat, het simpelweg minder stres oplevert. Mijn tweede doel ging dit jaar wat minde, dit merkte ik vooral bij de laatste periode ( S.K.A.B machine) wij als groepje hadden geen plan b als het lampje niet werkte. Zo hadden we veel stress tijdens de presentatie week en ervoor. Uiteindelijk hebben we een oplossing gevonden maar dit werkte ook niet helemaal naar gebruik. Wat ik graag volgend jaar wil verbeteren is altijd een plan b hebben en het gebruik van aantekeningen tijdens belangrijke informatie die de leraar of lerares zegt.

Docent: Milly Scot 

4e jaar

Tijdens het eerste project heb ik vooral mijn ontwerp skills verbeterd zo hebben mijn groepje en ik een 3d ontwerp gemaakt van een ruimte Toillet. In de tweede periode ben ik echt op het onderzoek ingegaan, dit kostte veel tijd en moeite. Zelf vind ik dit het minder leuke deel van O&O, (het onderzoek gedeelte is nooit echt mijn sterke punt geweest). Mijn onderzoek skills zijn na deze periode een stuk verbeterd ik hoop dat ik deze volgend jaar goed kan benutten.

Docent: Frans Roukes

5e jaar

In het vijfde jaar heb ik mij vooral gericht op het ontwikkelen van mijn leiderschapsvaardigheden. Ik heb geleerd om beslissingen te nemen die het beste zijn voor het team en het project als geheel. Dit was vooral belangrijk tijdens het eindproject.

Daarnaast heb ik mij dit jaar ook gericht op het verbeteren van mijn presentatievaardigheden. Ik heb geleerd hoe ik op een effectieve manier een presentatie kan geven, zowel voor een klein als groot publiek. Dit kwam goed van pas bij de verschillende presentaties die ik moest geven gedurende het jaar, zoals bijvoorbeeld tijdens het eindproject en bij de opdrachtgever.

Tot slot heb ik mij dit jaar ook beziggehouden met het verbeteren van mijn schrijfvaardigheden. Ik heb geleerd hoe ik op een heldere en gestructureerde manier een verslag kan schrijven en hoe ik mijn argumenten goed kan onderbouwen. Dit was met name belangrijk voor mijn eindverslag, waarbij ik mijn bevindingen van het eindproject op een overtuigende manier moest presenteren.